Kompiuteriniai žaidimai nėra nekalta pramoga. Jie geba užvaldyti ne tik vaikų, bet ir suaugusiųjų sąmonę. Psichiatrai jų poveikį prilygina alkoholizmo, narkomanijos ir sektantizmo pasekmėms.
Per mėnesį nepasveikoŠešiolikmetis Aurimas gydėsi visą mėnesį, tačiau to nepakako. Gal todėl, kad gydėsi ambulatoriškai: į Kauno priklausomybių ligų centrą ateidavo iš ryto ir vakare eidavo namo. Prie kompiuterio nebesėsdavo, tačiau nepasveiko. Šiuo metu gydomas stacionare.
Aurimo ligos diagnozė - priklausomybė kompiuteriniams žaidimams. Tai palyginti nauja ir grėsminga, staigią mirtį nešanti liga. Nuo jos išsivaduoti labai sunku: reikia didžiulio noro ir labai stiprios valios. Artimųjų bei specialistų pagalbos - taip pat.
Ir draugas, ir priešasKompiuteris tapo didžiausiu mūsų pagalbininku. Be šio išminčiaus, ypač interneto, nebeįsivaizduojame savo kasdienybės. Atrodo, liktume kurti ir akli. Tačiau būtent prie šių negalių veda besaikis sėdėjimas prie kompiuterio.
Aurimas prie kompiuterio praleisdavo pusę paros. Mažiausiai dešimt valandų būdavo įnikęs į kompiuterinius žaidimus. Kaskart vis sudėtingesnius, žiauresnius. Sustoti žaisti būdavo ir baisu, ir negarbinga. Kaip mūšyje už tėvynę.
Aurimas nebegirdėdavo mamos šaukiant valgyti, nebenorėdavo nei į tualetą, nei miegoti. Net labai pavargęs ir atsigulęs į lovą nebegalėdavo užmigti. Akyse tebesikeisdavo vaizdiniai, kurie versdavo iš lovos.
Rytą išvarytas į mokyklą Aurimas grįždavo namo, vos mama išeidavo į darbą. Vėl sėsdavo prie kompiuterio ir panirdavo į kovas bei klajones. Kai kartą mama netikėtai grįžo namo 10 valandą ryto ir rado sūnų namuose prie kompiuterio, nupjovė jo laidus. Vaikinas jungiklius pasiskolino iš draugo. Kai vakare mama pabandė išnešti kompiuterį pas kaimynę, Aurimas taip įtūžo, kad, atrodė, tuoj ims muštis.
Pamiršo savo vardąPriklausomybė kompiuteriniams žaidimams ir negalėjimas jų žaisti skatina agresiją. Nervų sistema silpsta dėl bendro organizmo išsekimo, nes žaidžiantieji pamiršta pavalgyti, nejuda, nebūna gryname ore.
„Kai Aurimas pradėjo lankytis pas mus, buvo sutrikusi jo kalba, net savo vardą ištarti jam buvo sunku", - prisimena Kauno priklausomybių ligų centro socialinė darbuotoja ir reabilitologė Žaneta Žalkauskaitė.
Tai išgyveno ne vien Aurimas. Specialistė pasakojo, kad ilgai kompiuterinius žaidimus žaidžiantieji maksimaliai atsiriboja nuo pasaulio. Kompiuteris jiems atstoja viską: ima rodytis, kad tik šis prietaisas juos supranta, tik su juo gera ir įdomu.
Atsitraukti nuo kompiuterio tampa neįmanoma, norisi žaisti dar ir dar. Dar valandėlę, pusvalandį, nors minutę. Laikas prie kompiuterio bėga nejučiomis ir labai greitai. Atrodo, ką tik buvo vakaras, o jau brėkšta rytas. Azartas panaikina laiko, alkio pojūtį, miego ir kitus poreikius.
Užvakar devynerių metų berniukas iš kompiuterinių žaidimų salono grįžo raudodamas, nuo ašarų sutinusiomis akimis. Mama vos iškvotė, kas atsitiko. Pasirodo, iš vaiko „priešai" pavogė visus „ginklus". Pralaimėjimas žaidime taip paveikė berniuką, kad jis dar ilgai kūkčiojo, negalėjo užmigti. Mamai pasakojo, kad mūšis buvo ne tik labai baisus, bet ir negarbingas.
Išgirdęs apie šią situaciją Aurimas patarė: juk naujų ginklų galima nusipirkti mobiliuoju telefonu - reikia tik papildyti sąskaitą.
Daugėja mirties faktų2005 metais Rusijoje Jekaterinburgo mieste netikėtai mirė dešimtmetis berniukas. Kasdien po keliolika valandų sėdėjusį prie monitoriaus vaiką netikėtai ištiko epilepsijos priepuolis.
Po aštuonių parų, praleistų reanimacijoje, paauglys taip ir neatgavo sąmonės. Ligoninėje nepilnamečiui diagnozavo insultą, kurį išprovokavo emocinis stresas. Neurologai nustatė, kad berniuko smegenys negavo pakankamai deguonies.
Tais pačiais metais Pietų Korėjoje prie kompiuterio mirė 27 metų vyras, „Starcraft" žaidęs 50 valandų be pertraukos. Pernai Kinijoje mirė vaikinas, ištisai žaidęs kompiuterinius žaidimus daugiau kaip 15 parų.
Nuviliojo lyg meilužėsKompiuteriniai žaidimai pakeri ne tik vaikus, bet ir suaugusiuosius. Kauno priklausomybių ligų centro medikai tebegydo buvusį mokslininką, kuris tyrinėjimus iškeitė į žaidimus, mylimą moterį - į kompiuterį.
„Kai mano draugas, rašydamas mokslinį darbą, valandų valandas prasėdėdavo prie kompiuterio, kartais prisėsdavau greta ir stebėdavau jo veidą. Nustebdavau, kai jis akimirksniu pasikeisdavo: akys imdavo grėsmingai žaižaruoti, lūpos susičiaupdavo, veidas pradėdavo trūkčioti. Ne iš karto supratau, kodėl taip atsitikdavo. Kartą pažvelgusi į monitoriaus ekraną pamačiau, kad jame - ne skaičiai ir raidės, o mutantų mūšis", - taip moteris identifikavo svarbiausią mylimojo užsiėmimą.
Kompiuteris išardė klaipėdietės Džiuljetos šeimą. „Vyras tapo uždaras, nekalbus, nedėmesingas. Visiškai nebendraujame, nors anksčiau iki smulkmenų aptardavome dienos įvykius, vaikų poelgius", - neslėpė apmaudo moteris.
Vyras atsiribojo nuo šeimos ir viso pasaulio: paskubomis tylėdamas suvalgo vakarienę ir skuba prie kompiuterio. Žmogus yra namuose, tačiau savo esybe - labai toli.
„Jei bandau jam ką nors pasakyti, jis tarsi pabunda iš gilaus miego ir nesusigaudo, kas aplinkui darosi. O dažniausiai pyksta ir priekaištauja, kad trukdau jam su savo niekais. Gulasi miegoti taip vėlai, kad aš nė nepajuntu. Rytą, kai atsikeliu, jis dar miega. Intymaus gyvenimo nebeturime", - atviravo klaipėdietė.
Džiuljeta išmoko visus buities reikalus tvarkyti pati. Vaikai taip pat senokai suprato, kad tėčio dėmesio gali sulaukti tik tuomet, jei paklaus ko nors apie kompiuterį. Džiuljeta ne kartą analizavo savo klaidas, bandė suprasti, ką ji darė netinkamai, kad vyras nustojo domėtis realiuoju pasauliu ir ja, tačiau pati atsakymo į šiuos klausimus nerado.
Atstoja tėtį ir mamąKauno priklausomybių ligų centro gydytoja psichiatrė Vilma Pukelevičienė iš patirties žino, kad vienos pagrindinių vaikų priklausomybių išsivystymo priežasčių - meilės, dėmesio stoka. Neretai vaikai prilimpa prie kompiuterio, tėvams išsiskyrus, šeimoje atsiradus pamotei ar patėviui, gimus netikram broliui ar seseriai.
„Kompiuterinius žaidimus žaidžiančiųjų amžius jaunėja. Žavimės, kad maži vaikai, vos išmokę vaikščioti, jau moka valdyti kompiuterį, tačiau tai veda į priklausomybę", - konstatavo gydytoja V.Pukelevičienė. Priklausomi tampa jautrūs, silpnos valios žmonės.
--------------------------------------------------------------------------------
Priklausomybė pripažinta pasaulyjePirmasis kompiuterinis žaidimas buvo sukurtas 1952 metais. Jį į tuometinio menko pajėgumo kompiuterį įdiegė Aleksanderis Sandy Douglas. Žaidimas buvo labai paprastas - „OXO" („Kryžiukai ir nuliukai").
Pirmąsyk priklausomybės kompiuteriniams žaidimams fenomenas aprašytas 1989 metais. Prieš ketverius metus Suomijos karinės pajėgos leido kai kuriems šauktiniams atidėti tarnybą trejiems metams dėl jų priklausomybės nuo kompiuterinių žaidimų ir interneto.
Apie virtualaus pasaulio virtimą realiu yra rašę ne tik rašytojai fantastai, bet ir gausybė mokslininkų. Visi jie sutarė, kad virtualus, netikras, kompiuteryje užprogramuotas, sukonstruotas pasaulis dažnai užvaldo žmones ir tampa realesnis nei realybė.
Pirmieji simptomaiKompiuteris nebeišjungiamas, kad nereikėtų gaišti laiko, kol pasikraus. Jis turi būti kiekvieną akimirką paruoštas dirbti.
Kaupiamos atsarginės dalys, kad, kompiuteriui sugedus, būtų galima nedelsiant jį pataisyti.
Visa kasdieninė veikla, net ir valgymas, perkeliama prie kompiuterio. Atsisakoma anksčiau mėgtų laisvalaikio praleidimo būdų. Visas laisvas laikas praleidžiamas prie kompiuterio.
Atsisakoma susitikimų su draugais, giminėmis, teisinamasi, kad reikia ramybės, o poilsiui skirtas laikas praleidžiamas prie kompiuterio.
Nesugebama atsipalaiduoti, kontroliuoti laiko, praleidžiamo prie kompiuterio. Pakitęs paros ciklas.
PasekmėsRealybėje turint socialinių problemų kompiuterinis pasaulis tampa tikrojo pakaitalu, kuriame galima būti didvyriu. Tai veda prie uždaro blogybių rato: vis mažiau puoselėjami socialiniai ryšiai nyksta, vienatvės jausmas stiprėja, nuo jo bėgant dar labiau grimztama į virtualaus pasaulio liūną.
Priklausomybei stiprėjant, žmogus gali netekti darbo, tačiau to jis nelaiko tragedija, o tik kliūties pašalinimu, nes nuo šiol atsiranda daugiau laiko savo mėgstamam užsiėmimui - kompiuteriui.
Marijana Jasaitienėpaimta iš
http://www.kaunodiena.lt/dienrastis/eko ... tai-103362 (norint perskaityti reikalinga nemokama registracija).