Yra naujienų dėl įstatymų, liečiančių visus dviratininkus ir dalinai dviračių verslą. Tai susiję su Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pakeitimais ir papildymais. Aš dalyvauju šiuose svarstymuose kaip Lietuvos dviratininkų bendrijos (LDB) pirmininkas, nes LDB dirbo Susisiekimo ministro darbo grupėje dėl KET pakeitimų ir teikė šių įstatymų pataisas.
Vienas pasikeitimas tarsi mažiau svarbus - dėl dviračio sąvokos papildymo. Kitas - labai svarbus, nes bando įteisinti privalomą dviračio šviesų naudojimą arba šviesą atspindinčios liemenės dėvėjimą visiems dviratininkams dienos metu. Tokio reikalavimo pasaulyje niekur nėra, tad Lietuvoje būtume pirmieji
Gal Seimas laimėtų kokį tarptautinį prizą už kvailystę ir absurdą, priėmęs tokį įstatymą.
Kol kas vyksta įstatymo pataisų klausymai, buvo svarstymai kituose komitetuose, vėliau bus svarstymas pagrindiniame komitete ir maždaug 2012 m. kovo mėn. prognozuojamas priėmimas Seime. Pagrindinis komitetas - Teisės ir teisėtvarkos komitetas. Atsakingi asmenys - socialdemokratas Julius Sabatauskas ir konservatorius Paulius Saudargas. Realiai paradui vadovauja Julius Sabatauskas.
1. Apie dviračio sąvokos praplėtimą.
Lietuvos dviratininkų bendrija siūlė praplėsti dviračio sąvoką pagal galiojančią EK direktyvą, papildant tekstu:
"Dviračiams priskiriami ir elektriniai dviračiai, turintys ne didesnės kaip 0,25kW tolygios nominaliosios galios pagalbinį elektros variklį, kurio išėjimo galia palaipsniui mažėja ir visiškai išjungiama, kai transporto priemonė pradeda važiuoti 25 km/h greičiu, arba anksčiau, jeigu dviratininkas nustoja mynęs pedalus. Neįgaliųjų vežimėliai prie dviračių nepriskiriami".
Natūralus galiojančios EK direktyvos perkėlimas į Lietuvos teisę, kaip yra visose LT teisės aktų srityse ir būtinybė įteisinti Europoje plačiai paplitusius "pedelekus" (dviračius su el.baterija).
Lietuvos kelių policijos tarnyba pasiūlė "Prie dviračių priskiriamos dviratės arba triratės elektros varikliu varomos transporto priemonės, kurių didžiausiasis projektinis greitis ne didesnis kaip 25 km/val., o didžiausioji naudingoji galia ne didesnė kaip 4 kW." Svarstymuose prieita nuomonė, kad 4 kW galia aiškiai per didelė ir labiau tinka mopedams ar kt.
Vilniaus m. savivaldybė pasiūlė tarpinį variantą "galia ne didesnė kaip 1 kW, max projektinis greitis ne didesnis 25 km/h ir masė neviršija 40 kg svorio būtų priskiriami dviračiams. Transporto priemonė privalomai registruojama transporto priemonių registre" (tam kad būtų kontrolė įvertinti jų tipą).
Po didelių diskusijų projekte liko senasis dviračio apibrėžimas "Dviratis – ne mažiau kaip du ratus turinti transporto priemonė, varoma tik ja važiuojančio asmens raumenų jėga, naudojant pedalus ar rankenas. Neįgaliųjų vežimėliai prie dviračių nepriskiriami."
Papildomai projekte atsirado nauja "motorinio dviračio" sąvoka (tarpinė tarp dviračio ir mopedo/motociklo), kurie bus priskiriami dviračiams. Reiškia, motoriniai dviračiai galės važinėtis ten kur visi kiti dviračiai ir jiems galios tos pačios taisyklės.
Tarpinis Susisiekimo ministerijos variantas
„Motorinis dviratis – transporto priemonė, turinti ne mažiau kaip du ratus, kurios didžiausioji naudingoji galia ne didesnė kaip 1 kW (esant vidaus degimo varikliui ar elektros varikliui), o didžiausiasis projektinis greitis ne didesnis kaip 25 km/h. Motoriniai dviračiai priskiriami prie dviračių.“
Keista, kad ta sąvoka priiminėjama pagal dar negaliojančias ir nežinia kaip galutine variante būsimas Europos Parlamento ir Tarybos reglamento projekto nuostatas dėl transporto priemonių tipo patvirtinimo. Lietuva šiuo atveju stengiasi aplenkti Europos Sąjungą
Viskas būtų OK, nes motoriniai dviračiai ir panašūs aparatai yra realybėje ir juos reikia įteisinti ir klasifikuoti kaip transporto priemonės tipą. Bet atsisakius masės apribojimo (iki 40 kg) iškils saugumo problemos, jei sunkesni aparatai įsibėgėję iki 25 km susidurtų su kitais eismo dalyviais pvz. pėsčiųjų-dviračių takuose. Pvz. Olandijoje motoriniai dviračiai dvirtakiuose rimta problema.
Atsisakius motorinių dviračių registracijos bus neįmanoma identifikuoti tokių aparatų. Ar jis iki 1 kW galios, ar didesnės, jei ant kokios pirdos nebus gamintojo duomenų. Eismo įvykiuose ir teisme tai bus problema.
Bet su šiomis pataisomis galima gyventi, nėra didelės bėdos. Kai prasidės eismo įvykiai, gal atsiras ir apribojimai. Arba pasikeis įstatymo tekstas, kai bus priimtas EP ir ET reglamentas dėl transporto priemonių tipo.
2. Apie situaciją su privalomomis "lempomis ir liemenėmis dienos metu" padiskutuosime plačiau po naujų metų.
SEAKĮ įstatymo projekto Nr. XIP-340813 straipsnis. 17 straipsnio 1, 2 ir 3 dalių pakeitimas. Priėmus bus perkelta į KET.
Šitos pataisos autorius yra Susisiekimo ministro visuomeninis patarėjas saugaus eismo klausimais p. Stasys Brundza. Pataisa buvo pateikta įstatymo projektui, nepaisant esminio prieštaravimo ir nepritarimo SM sudarytoje darbo grupėje KET pakeitimams nagrinėti. Seime klausymų metu "Brundzos pataisai" aktyviai pritarė pats S. Brundza ir pirmininkaujantis parlamentaras J. Sabatauskas. Nebuvo klausoma jokių LDB argumentų, buvo aiškiai suformuota išankstinė nuomonė. pataisos autorius nei Susisiekimo ministerijoje, nei Seime nepateikė jokių argumentų, kaip lempos ir liemenės dieną pagerins eismo saugumą. Viskas rėmėsi tikėjimu ir prielaidomis, bei klaidingai pateikiama ir manipuliuojama eismo įvykių statistika. Komisijos pirmininkas "tiesiog tiki, kad tai pagerins eismo saugumą".
SM atstovas sėdėjo tylėdamas, nes neturėjo ką pasakyti...
Kol kas klausymuose pritarta šiai nesąmoningai nuostatai. Dabar pataisa numato dienos metu tik "Važiuojant
važiuojamąja kelio dalimi dviračio vairuotojas privalo dėvėti šviesą atspindinčią liemenę arba dviračio priekyje turi degti baltos šviesos žibintas, o gale – raudonos šviesos žibintas". Reiškia, važiuojant keliu ar gatve dieną turėsite žibinti lempas arba vilkėti liemenę. Įvažiavus į mišką arba dviratkį galėsite išjungti lempas ir persirengti
Bet svarstymuose paaiškėjo, kad reikalavimas dėl lempų arba liemenių dieną gali būti išplėstas važinėjimui dviračiu dieną visur (ne vien važiuojamoj daly).
LDB pateikė kitą šio straipsnio redakciją, bet komiteto klausymuose jai nebuvo pritarta.
LDB formuluotė: "Dviračio vairuotojui leidžiama važiuoti keliu tik tvarkingą stabdį turinčiu dviračiu. Važiuojant tamsiu paros metu arba esant blogam matomumui, dviračio priekyje turi šviesti baltos šviesos, o gale – raudonos šviesos žibintai; prie dviračio ratų iš abiejų pusių turi būti pritvirtinti šviesą atspindintys elementai.
Tamsiu paros metu dviračio vairuotojams rekomenduojama dėvėti šviesą atspindinčius rūbus, arba būti prie drabužių kitiems eismo dalyviams matomoje vietoje prisisegus šviesą atspindinčius elementus".
Šitas klausymas tik proceso eiga, ne finalas. Pasikeitimai dar pilnai galimi. Seime yra ir sveiko proto žmonių, kurie suvokia, kad "lempos arba liemenės dieną" pavers administracinės teisės pažeidėjais visus dviratininkus, kuriems dieną važiuojant savo maršrutu teks išvažiuoti į gatvę be lempos ar liemenės; kad neįmanoma užtikrinti tokios įstatymo normos laikymosi; kad pradėjus to griežtai reikalauti sumažėtų dviračio naudojimo populiarumas; kad Seimas neturėtų diktuoti piliečių aprangos stiliaus ir madų; kad dviračio šviesos dieną (žibintas gali būti ir 10 cd ir 2000 lm stiprumo, kas sudaro milžinišką skirtumą tarp matomumo) neduos efekto ir tai nėra tinkamiausiai eismo saugumo priemonė; kad tinkamiausia eismo saugumo priemonė yra saugaus vairavimo blaiviems ir greičio užtikrinimas, kartu su visų eismo dalyvių švietimu.
LDB esame numatę kitus praktinius žingsnius, kaip grįžti į sveiko proto vėžes dėl šio įstatymo straipsnio. Po naujų metų pristatysime savo pasiūlymus dviratininkų bendruomenei ir paprašysime paramos po dviratininkams palankia įstatymo pataisų redakcija, prie kurios, tikimės savo parašais prisidės dviratininkų klubai, asociacijos ir federacijos.
3. Diskusijų nesukėlusi įstatymo pataisa:
„1. Važiuoti važiuojamąja kelio dalimi dviračiu leidžiama ne jaunesniems kaip 14 metų, o išklausiusiems atitinkamą mokymo kursą ir turintiems mokymo įstaigos išduotą pažymėjimą, – ne jaunesniems kaip 12 metų asmenims. Prižiūrint suaugusiajam važiuoti važiuojamąja kelio dalimi dviračiu leidžiama ne jaunesniems kaip 8 metų asmenims. Gyvenamojoje zonoje dviračių vairuotojų amžius neribojamas.“
LDB įtikinėjo SM darbo grupėje, kad amžių būtų galima pajauninti iki 12 m. bet liko kaip yra. Jokie argumentai diskusijose nesuveikė, tiesiog pataisos rengėjams toks amžius pasirodė tinkamiausias (politinis sprendimas)
Pažanga, kad tėvai su vaikais nuo 8 m. jau galės nuvažiuoti gatve ar keliu iki parko ar kt. vietos. Iš principo viskas normaliai su tuo straipsniu.
4. 3. Pakeisti 17 straipsnio 5 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:
„1) važiuoti važiuojamąja dalimi, jeigu įrengti dviračių takai, išskyrus KET nustatytais atvejais;“.
Čia turima galvoje LDB pasiūlymai, kad leisti važiuoti su dviračiais keliu, kai šalia įrengtas dviračių takas yra netinkamos būklės, sportuojant ar kt. atvejais (kurios dar numatys būsimų KET pataisų rengėjas SM kažkada po įstatymo priėmimo, jei įstatymo pataisa nebus pakeista).